donderdag 30 december 2021

Wat we kunnen leren van Clockwise

Zoek er niets achter als het grappig is. Deze gedachte matcht enigszins met de afkeer die journalisten hebben tegen filosofen die de corona interpreteren als iets zinvols, als een kairos om anders te leven. De journalisten zien het scherp: het leven herneemt zijn loop zo gauw we weer uit de lockdown komen, en als we weer in de lockdown zitten heeft het steeds minder zin om te wijzen naar het eind, het einde van het leven of het licht aan het eind van de tunnel. Gewoon wachten tot het voorbij is, als het tenminste nog een keer voorbij wil zijn.

Hieruit, vanuit deze consensus van de journalisten over de corona, zou bijna automatisch affiniteit kunnen ontstaan tussen de alternatieve opties, de komische verbeelding en de filosofie. In de komedie maak je jezelf los van dat zware levensgevoel van de corona, en dat is wellicht wat de filosofen ook proberen, al doen ze dat juist door het allemaal nog extra zwaar te maken, door te graven en door de stem van de dood te laten klinken. Maar of je nu aan de oppervlakte blijft of juist hard aan het graven slaat, in beide gevallen neem je afstand van de zwaarte die precies daar wil blijven waar ze nu is, namelijk in de lockdown, de realiteit trotserend door die mopperend te accepteren.

We zitten nu met minstens drie spellen, drie opties om ons overeind te houden dezer dagen, realisme, komedie en filosofie.

Zojuist zat ik te kijken naar Clockwise, de film met John Cleese uit alweer 1986. Nog geen corona te bekennen. Wel misschien indirect een beetje filosofie. Cleese is na zijn academische anarchisme van Monty Python verzeild geraakt in onderwijs, uitleggen van hoe het leven in elkaar zit, waarbij Robert Skynner de deskundige speelt en Cleese de man die de dingen een beetje leuk kan brengen.

Toen ik naar de film zat te kijken dacht ik: dit zou verplichte kost moeten zijn voor mijn collega's in het onderwijs! Nu ben ik weer een beetje ontnuchterd en leg ik mezelf de taak op om uit te leggen wat we van deze film kunnen leren. Hopelijk kom ik al schrijvend weer bij de ervaring van zojuist.

Het meest leerzame moment vond ik al kijkend toen Cleese met een knappe leerlinge uit de examenklas in een auto op weg was naar een plechtigheid waar hij een conferentie van rectors moet voorzitten. Zelf is hij rector van een comprehensive school, waar geen selectie van leerlingen plaatsvindt, en zijn uitverkiezing is een historisch unicum, want meestal worden voor het voorzitterschap rectors verkozen van meer prestigieuze public schools.

Cleese heeft dus een unieke kans om de sociale kloof in het onderwijs te overbruggen, toen daar en hier nu nog steeds het hoofdprobleem van het onderwijs. Hoe kunnen we de verantwoordelijkheid op ons nemen om de essentie van het schoolsysteem in stand te houden, namelijk het onderwijs geven aan iedereen?

Nu heb ik makkelijk praten als leraar klassieke talen. Ik werk op een openbare school, maar de meeste leerlingen in mijn groepen hebben al diverse selectieprocessen achter zich, te beginnen met het geboren worden bij ouders met bepaalde kwaliteiten en sociale status. Maar John Cleese was ook ooit leraar klassieke talen, dus mijn ervaringen zullen hem niet helemaal vreemd zijn. Je kunt wel allerlei privileges hebben, en dingen kunnen in principe erg simpel zijn, maar je kunt ook dan nog vreselijk stuntelen. Cleese is daar heel goed in, met zijn lange, houterige lijf (ik ken er nog een paar, denk bijvoorbeeld aan Diederik Ebbinge, en ik ken zelfs een schoolleider die Cleese adoreert).

Bij komische verbeelding kun je denken dat er niets te leren valt. Wie denkt aan lessen is een zeurpiet, de les van de komische verbeelding is dat we even niets hoeven te leren, of desnoods dat we iets leren uit het tegendeel: wees minder onverantwoordelijk dan Cleese, meer relaxt, minder verkrampt clockwise. Als we echt iets willen leren, kunnen we beter terecht bij de experimentele psychologie, bij Robert Skynner bijvoorbeeld, en het kan goed zijn dat Cleese zelf een soort bekering heeft doorgemaakt. Eerst academisch anarchist, later aanhanger van het common sense levensgevoel. Vermijd rare extremen, doe gewoon normaal zonder verkramping.

Maar u kent mijn ambitie op het gebied van het komische. Ik zoek het graag hogerop. Vandaag was dat extra makkelijk, want ik had een wandeling over de Duivelsberg in mijn benen, door de najaarsmodder. Ook Cleese met zijn leerlinge en zelfs zijn ex raken met hun auto vast in de modder, ergens in een weiland. Bij aporie (letterlijk: er is geen doorgang) denken we aan de tragedie, of aan een praktisch probleem dat met een beetje rationaliteit te verhelpen valt. Hier niets daarvan. Geen tragiek, en ook geen oplossing door na te denken. Er duikt een boer met een tractor op. Oké, nog begrijpelijk... En die boer sleept de wagen naar een klooster... Daar is misschien wel een klok, met een dagrooster, maar als er gasten zijn worden ze geholpen. Boeren en monniken dus. Geen idee wie die gast is, geen idee waar ze naartoe moeten, maar Cleese krijgt een bad en ze kunnen weer verder.

Boeren en monniken hebben een speciale relatie met de tijd, die verschilt van het verkrampte clockwise. Ze hebben hun werk en hun dagindeling. Daar hebben ze niet per se een horloge voor nodig. Ze staan daardoor minder aan de verleiding bloot om de gast over het hoofd te zien, of aan hem voorbij te gaan omdat ze snel ergens moeten zijn.

Tegenwoordig hebben we van allerlei problemen met die boeren, en ook met de monniken. De boeren moeten leveren, en wel in grote hoeveelheden en voor minimale kosten. Geef ze horloges en andere precieze meetinstrumenten, schakel hen zelfs in voor de klimaatverbetering. Komen ze in opstand, dan snappen we er niets meer van. Monniken hebben het ook moeilijk. Ze moeten Gods lof zingen, en dat is behoorlijk overbodig wanneer God niet meer bestaat. Bovendien, en dat lijkt me een nog serieuzer probleem, is hun functie allang opnieuw uitgevonden. We hebben consultancies en yogaleraren, die we kunnen inschakelen in de steden en online.

Zo blijft het onderwijs waarschijnlijk clockwise. We blijven stuntelen. We blijven relaties leggen met onze leuke leerlingen en hen tegelijk vermanen dat hun tussenuren in werkelijkheid studie-uren zijn. We blijven alles en iedereen opofferen aan de doelen die we ook steeds weer bijstellen. We blijven leerlingen opvoeden tot eigenaarschap van hun eigen leerproces, wat wil zeggen dat ze zichzelf aanklagen als het misloopt en anderen vooral zien als belagers van hun bezit. Ze hebben nu eenmaal recht op dingen, en dat kunnen we hun niet ontzeggen als we hun die rechten zelf hebben gegeven.

Toch kunnen we bij dit alles glimlachen en bij de modderscènes misschien zelfs (in cheek) schaterlachen. Dat laat ruimte voor hoop. Cleese zou in dat geval weer zeggen: 'Wanhoop, dat is nog wel te verdragen. Maar hoop... dat is echt te erg!' Het is maar zeer de vraag of we ons gevoel voor wanhoop kunnen delen met de intelligente minister in aantocht Robbert Dijkgraaf.

Clockwise (Film, 1986) - MovieMeter.nl

 

6 opmerkingen:

  1. Waar was ik, waren wij?, als alleen de hoop en gelukkig ook de humor en zelfspot nog resten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Harstikke leuke tekst wederom, Änton, ik heb meteen zin om naar de film Clockwise te kijken. Toch wil ik nog een kanttekening plaatsen bij de opties die jij naar voren brengt om overeind te blijven in deze zoveelste lockdown: jij noemt realisme, komedie en filosofie, maar dan mis ik er een en dat is activisme, zoals gisteren op het museumplein in Amsterdam. Dat je daar niet aan denkt, is geen toevalligheid. Voor jou en voor mij zijn de lockdwons niet zo erg of misschien juist fijn, want wij neigen naar de vita cotemplativa. Hoe zit met die jongeren die jij zo goed kent? Hoeveel mentale schade vinden wij nog acceptabel? Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Maar het kan zijn dat veel meer mensen massaal in opstand komen als de overheid niet creatiever op deze situatie reageert.
    Alle goeds trouwens voor 2022!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Martien, tenminste als jij het bent. Het vervelende van het activisme in een lockdown is dat je er maar eventjes iets aan hebt. En dan ben je ook nog illegaal. Misschien was de actie van de ME gisteren wel succesvoller, omdat ze juist niets deden. Wat betreft de scholieren: zij balen natuurlijk dat alles dicht is. En online lessen vinden ze erg moeilijk, het aanbod is meestal minder dan bij fysieke lessen, en het is moeilijker om je te concentreren. Toch heb ik ook een paar goeie gymnasiasten die juist blij zijn met de lockdown. Nu kunnen ze eindelijk aan de slag. Ik zou zeggen dat zij activisme en realisme combineren. Dat vind ik grappig, dus dan is de komedie ook in het spel. Jij ook de beste wensen!

      Verwijderen
  3. Jij ook de beste wensen, anton!
    En inderdaad: ik was het, martien.
    Over kwetsbare jongeren hoor ik zorgwekkende berichten, maar ik snap dat gymnasiasten zich vaak prima redden. Vroeger kon mij de vakantie ook niet lang genoeg duren, omdat ik prima raad weet met mijn vrije tijd. Dat is nog steeds zo. Maar ik ben in die zin bevoorrecht, net als jij. Mijn schoonvader zegt steeds dat het bij die lockdwowns gaat om een afweging tussen de vrijheid en blijheid van gezonde jongeren en de kwetsbaarheid van ouderen. Hij staat voor het publieke belang en dat betekent volgens hem solidair zijn met ouderen. Maar hoe staat het met die jongeren die nu nog vaker te maken krijgen met vechtende ouders en structuurloosheid? Voor mij speelt hier ook een publiek belang. Ik ben benieuwd hoe je hierover denkt, maar ik heb meer woorden nodig om mijn vraag helder te krijgen. Hoe dan ook, veel groeten van Martien. En je hebt inmiddels alweer een mooie, erudiete en fijnzinnige en moeilijke tekst over de biografie van Langereis over Erasmus geschreven! Dank daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie vraag, Martien. Deel van een antwoord is dat we meer belang gaan hechten aan de asielfunctie van de school. Je bent daar niet alleen om iets te leren, maar ook om niet thuis te hoeven zijn. Vergeet niet dat scholè vrije tijd betekent. School was uitgevonden zodat kinderen niet meer ingeschakeld werden bij het familiebedrijf.

      Verwijderen